top of page
Köpvillkor Equinatura.se​

Om Equinatura.se
Equinatura.se drivs av Aspen Horse AB (organisationsnummer 556747-7483) och erbjuder hästvårdsprodukter från varumärket Equinatura, tillverkade av Leovet Dr. Jacoby GmbH & Co. KG i Tyskland, för den svenska marknaden.

1. Allmänt
Dessa köpvillkor gäller för dig som konsument när du gör en beställning via equinatura.se. Aspen Horse AB (organisationsnummer 556747-7483) ansvarar för hanteringen av köpet. Genom att genomföra ett köp på equinatura.se accepterar du dessa villkor samt vår integritetspolicy, som du kan läsa här: Integritetspolicy. Villkoren kan komma att ändras, så det är ditt ansvar att läsa igenom dem inför varje köp.

2. Ingående av avtal
För att kunna göra en beställning på equinatura.se måste du vara minst 18 år gammal, inte vara under förmyndarskap och ha juridisk förmåga att ingå avtal. Om du är yngre än 18 år behöver du ha godkännande från en målsman för att kunna handla hos oss. Ett avtal anses ingånget när vi har skickat en leveransbekräftelse till dig. Observera att avtalet endast omfattar de varor som nämns i bekräftelsen.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i leveranser samt slutförsäljningar. Vi förbehåller oss också rätten att korrigera eventuella tekniska fel, tryckfel och andra skrivfel samt att justera felaktiga prisuppgifter både före och efter att en beställning har behandlats.

3. Leveranser och beställningar
Vid köp över ett visst belopp kan du välja leveransalternativ med fri frakt. Equinatura.se förbehåller sig rätten att ändra fraktkostnader vid behov.

Leverans till ombud
Paket från equinatura.se skickas till ett ombud baserat på det postnummer du har angivit. Paketet hämtas ut med hjälp av sändningsnummer och legitimation. Avisering om leverans skickas från en tredjepartstjänst, såsom PostNord eller DHL.

3.1 Varor som är slut i lager
Om någon av de varor du beställt inte finns i lager när din order behandlas, levereras enbart de varor som finns tillgängliga. Har du inte debiterats för frakt vid beställningen kommer du inte heller att debiteras för frakt när din order ändras.

3.2 Avisering
När din beställning lämnar vårt lager får du en avisering via mejl.

3.3 Ej uthämtade paket
Hur länge ditt paket finns tillgängligt för upphämtning beror på leverantörens regler. Om paketet inte hämtas ut skickas det tillbaka till oss. Om du har betalat för din beställning men inte hämtat ut paketet, krediteras summan för produkterna (men inte fraktkostnaden) när vi behandlar din retur. Vid ej uthämtad beställning tar equinatura.se ut en administrativ avgift på 150 kr.

3.4 Rätt att neka beställningar
Equinatura.se förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis om en rabattkupong som inte utfärdats av equinatura.se har använts.

3.5 Order- och leveransbekräftelser/kvitto
När du slutför en beställning skickas en orderbekräftelse via e-post. Om du inte har fått en bekräftelse, kontrollera att din e-postadress är korrekt och kontakta vår kundtjänst för att få en ny bekräftelse. När din beställning skickas från vårt lager får du också en leveransbekräftelse via e-post. Avtalet om leverans av dina beställda varor ingås när du får denna leveransbekräftelse.

4. Force Majeure
Equinatura.se är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger omständigheter som ligger utanför vår kontroll och som vi inte har möjlighet att övervinna. Om genomförandet av köpet skulle innebära orimliga uppoffringar med tanke på ditt intresse som kund, har vi heller ingen skyldighet att fullfölja köpet. Du har heller ingen rätt till ersättning för eventuella skador orsakade av förseningar eller fel som beror på händelser utanför vår kontroll, vilka vi inte rimligen kunnat förutse vid köpet eller undvika.

5. Ångerrätt
Vid köp från equinatura.se har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tar emot produkten fysiskt. Produkten måste returneras i obruten förpackning och vara oanvänd samt oskadad. På grund av hygien- och hälsoskäl omfattas inte varor med bruten förpackning eller plombering av ångerrätten. Om du har använt en rabattkupong eller ett kampanjerbjudande på produkten som du returnerar, kommer rabatten inte att återaktiveras.

5.1 Nyttjande av ångerrätten
Innan du returnerar en produkt, uppmanar vi dig att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post (se kontaktuppgifter nedan). Om du vill kan du också använda standardblankett för utövande av ångerrätten. Produkten måste skickas tillbaka inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du ångrar ditt köp. Returen bekostas av equinatura.se. Observera att du behöver visa legitimation när du skickar tillbaka produkten via ett ombud för att kunna använda retursedeln. Du kommer att få din återbetalning senast 14 dagar efter att vi mottagit din retur eller fått bevis på att du har skickat tillbaka produkten. Återbetalning sker alltid med samma betalningsmetod som användes vid köpet. Equinatura.se ansvarar inte för varor under returtransport.

Returadress:
Aspen Horse AB
Tollestorpsvägen 2G
443 61 Stenkullen

6. Reklamation
Equinatura.se garanterar att varje försändelse granskas innan den skickas till kunden. Om en vara trots detta är skadad eller defekt vid leverans har du rätt att reklamera varan inom tre år från mottagandet. Reklamationen ska göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Kontakta vår kundtjänst för vidare instruktioner (se kontaktuppgifter nedan).

6.1 Gåvor och varuprover vid köp
Vid retur av köpta produkter ska även eventuella gåvor och varuprover som erhållits med anledning av köpet returneras.

6.2 Fraktkostnader vid reklamation
Vid godkänd reklamation står equinatura.se för returfrakten. Returadressen är samma som ovan.

7. Betalning och priser

7.1 Säker betalning
Att handla på equinatura.se är både tryggt och enkelt. Du betalar via Klarna och kan välja mellan de olika betalningsalternativ som erbjuds. Aspen Horse AB hanterar betalningar och återbetalningar, och dessa genomförs via Klarna. Mer information om de olika betalningsalternativen finns under respektive rubrik nedan.

7.2 Kortbetalning
Om du har ett bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestrokort eller American Express, kan du betala genom Klarna med dessa kort.

7.3 Swish
För dig som har Swish finns möjligheten att genomföra betalningen direkt från ditt bankkonto via Klarna.

7.4 Faktura
Fakturan skickas till dig via e-post av Klarna. Klarna AB ansvarar för fakturering och genomför en förenklad kreditprövning utan att en kopia skickas till dig. För att läsa mer om Klarnas villkor, klicka här.

Delbetalning (Klarna konto)
Väljer du delbetalning som betalningsalternativ kan du själv bestämma hur mycket du vill betala varje månad. Delbetalningen hanteras av Klarna AB. För Klarnas villkor om delbetalning, klicka här.

7.5 Priser
Alla priser på equinatura.se är i svenska kronor och inkluderar moms. Fraktkostnader tillkommer och anges separat i varukorgen. Om ett pris är uppenbart felaktigt är vi inte skyldiga att erbjuda varan till det felaktiga priset.

8. Produktinformation och bilder
Vi strävar efter att tillhandahålla så korrekt information som möjligt om våra produkter, men vi rekommenderar att du alltid dubbelkollar informationen på förpackningen vid leverans, särskilt om din häst är känslig för specifika ämnen.

9. Tillämplig lag och tvist
Vid en eventuell tvist följer equinatura.se beslut som fattas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN via deras hemsida www.arn.se eller skriva till Box 174, 101 23 Stockholm. Dessa köpvillkor ska tolkas enligt svensk lag, och tvister ska avgöras av allmän domstol, oavsett vad som anges ovan.

10. Ändringar av köpvillkor
Equinatura.se förbehåller sig rätten att ändra dessa köpvillkor vid behov. Eventuella ändringar kommer att meddelas på equinatura.se.

***

Köpvillkoren fastställdes av equinatura.se den 7 oktober 2024.

***

Kontaktuppgifter
Postadress:
Aspen Horse AB
Tollestorpsvägen 2G
443 61 Stenkullen
Organisationsnummer: 556747-7483
Kundservice:
Telefon: 0766-433 788
E-post: info@equinatura.se

bottom of page